hussar.com.pl - husarsko- kresowy serwis internetowy HUSARIA - Rolka Sztokholmska

Galeria zawiera unikalne wizerunki husarii z początku XVII wieku z tzw Rolki Sztokholmskiej, zwanej również Rulonem Polskim czy znana także jako "Wjazd orszaku ślubnego Konstancji Austriaczki i Zygmunta III do Krakowa", znajdująca się zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie.

Przedstawiamy większą część fragmentów Rolki, zawierającej wszystkie przedstawione w niej wizerunki husarii przełomu XVI i XVII wieku, jak również inne formacje.

Rolka Sztokholmska przedstawia postaci w uzbrojeniu i strojach polskich, jak również zagraniczne delegacje, którze przybyły do Krakowa na ślub króla.

Jak podaje CULTURE.PL (nasze źródło)

 

 

"Malowidło w formie fryzu przedstawia uroczysty wjazd do Krakowa orszaku ślubnego króla Zygmunta III i arcyksiężniczki Konstancji Austriaczki, w dniu 4 grudnia 1605 roku. Pochód otwiera grupa prowadzonych luzem koni, za którą podążają prywatne oddziały husarii i piechoty, należące do wojewody poznańskiego Hieronima Gostomskiego. Następnie widać wierzchowce królewskie prowadzone przez nadwornego koniuszego oraz królewską chorągiew husarską, której przewodzi chorąży koronny Sebastian Sobieski. Za husarią kroczą najważniejsi dostojnicy królewscy i cesarscy oraz przedstawiciele obcych państw. Wśród kilku poselstw wyróżniają się te o najbardziej charakterystycznych, orientalnych strojach, czyli tureckie i perskie. Za nimi podąża Jacob von Breiner, marszałek dworu cesarskiego.
Dalej ukazani zostali posłowie z Wielkiego Księstwa Moskiewskiego z Afanasijem Iwanowiczem Własiewem na czele. Obok niego kroczy Jerzy Mniszech, ojciec Maryny, wydanej kilka dni wcześniej za mąż za cara Dymitra Samozwańca. Kolejne poselstwo, w osobach nuncjusza papieskiego Claudia Rangoniego oraz kardynała Bernarda Maciejowskiego, reprezentuje Watykan. Można również dojrzeć postaci z tłumu gapiów schylające się po złote monety, rzucane przez dostojników.
Za poselstwami rozciąga się tłum królewskich halabardników, ochraniających króla Zygmunta III Wazę jadącego na kasztanowym koniu i poprzedzonego dodatkowo grupą paziów. Władca Rzeczypospolitej ubrany jest w czerwony strój, haftowany złotem, dekorowany perłami i klejnotami. Nosi także modną w tych czasach szeroką kryzę i czarny kapelusz z pawim piórem. Za królem podążają: arcyksiążę Maksymilian Ernest, następca tronu cesarskiego i brat panny młodej oraz dziesięcioletni wówczas Władysław Zygmunt, królewicz polski, syn Zygmunta III i jego pierwszej żony Anny Austriaczki (późniejszy król Władysław IV).
Dalej osiem koni ciągnie potężną, czarną, ozdobioną złoceniami karetę, w której zasiada siedemnastoletnia panna młoda, arcyksiężniczka Konstancja Habsburżanka. Jest ubrana w jasną białą suknię, czarną narzutkę, szeroką kryzę i czepiec. Jej strój zdobią szlachetne kamienie i perły. W karecie pannie młodej towarzyszą: matka, arcyksiężna Maria, siostra, Maria Krystyna Batory oraz siostra króla, szwedzka księżniczka Anna Wazówna. Za karetą podążają powozy wiozące damy dworu i bagaże.
Na końcu orszaku dostrzec można samotnego jeźdźca, przypuszczalnie mistrza ceremonii oraz oddziały (tzw. roty) milicji miejskiej w reprezentacyjnych strojach o kroju polskim lub zachodnioeuropejskim. Wystawione zostały przez mieszkańców, kolejno: Kazimierza, Stradomia i Krakowa.
"Rolka sztokholmska", obok oczywistych wartości artystycznych, jest niezwykle bogatym przekazem na temat uzbrojenia polskich oddziałów początku XVII wieku, a także wyglądu reprezentacyjnych strojów oraz powozów. Mamy więc husarię w hełmach z pióropuszami, rycerzy trzymających lance, na których czubkach zatknięte zostały flagi, halabardników w reprezentacyjnych czerwonych lub złotych pończochach, wreszcie łuczników na koniach."

 

"Malowidło w formie fryzu przedstawia uroczysty wjazd do Krakowa orszaku ślubnego króla Zygmunta III i arcyksiężniczki Konstancji Austriaczki, w dniu 4 grudnia 1605 roku. Pochód otwiera grupa prowadzonych luzem koni, za którą podążają prywatne oddziały husarii i piechoty, należące do wojewody poznańskiego Hieronima Gostomskiego. Następnie widać wierzchowce królewskie prowadzone przez nadwornego koniuszego oraz królewską chorągiew husarską, której przewodzi chorąży koronny Sebastian Sobieski. Za husarią kroczą najważniejsi dostojnicy królewscy i cesarscy oraz przedstawiciele obcych państw. Wśród kilku poselstw wyróżniają się te o najbardziej charakterystycznych, orientalnych strojach, czyli tureckie i perskie. Za nimi podąża Jacob von Breiner, marszałek dworu cesarskiego.

Dalej ukazani zostali posłowie z Wielkiego Księstwa Moskiewskiego z Afanasijem Iwanowiczem Własiewem na czele. Obok niego kroczy Jerzy Mniszech, ojciec Maryny, wydanej kilka dni wcześniej za mąż za cara Dymitra Samozwańca. Kolejne poselstwo, w osobach nuncjusza papieskiego Claudia Rangoniego oraz kardynała Bernarda Maciejowskiego, reprezentuje Watykan. Można również dojrzeć postaci z tłumu gapiów schylające się po złote monety, rzucane przez dostojników.


Za poselstwami rozciąga się tłum królewskich halabardników, ochraniających króla Zygmunta III Wazę jadącego na kasztanowym koniu i poprzedzonego dodatkowo grupą paziów. Władca Rzeczypospolitej ubrany jest w czerwony strój, haftowany złotem, dekorowany perłami i klejnotami. Nosi także modną w tych czasach szeroką kryzę i czarny kapelusz z pawim piórem. Za królem podążają: arcyksiążę Maksymilian Ernest, następca tronu cesarskiego i brat panny młodej oraz dziesięcioletni wówczas Władysław Zygmunt, królewicz polski, syn Zygmunta III i jego pierwszej żony Anny Austriaczki (późniejszy król Władysław IV).


Dalej osiem koni ciągnie potężną, czarną, ozdobioną złoceniami karetę, w której zasiada siedemnastoletnia panna młoda, arcyksiężniczka Konstancja Habsburżanka. Jest ubrana w jasną białą suknię, czarną narzutkę, szeroką kryzę i czepiec. Jej strój zdobią szlachetne kamienie i perły. W karecie pannie młodej towarzyszą: matka, arcyksiężna Maria, siostra, Maria Krystyna Batory oraz siostra króla, szwedzka księżniczka Anna Wazówna. Za karetą podążają powozy wiozące damy dworu i bagaże.


Na końcu orszaku dostrzec można samotnego jeźdźca, przypuszczalnie mistrza ceremonii oraz oddziały (tzw. roty) milicji miejskiej w reprezentacyjnych strojach o kroju polskim lub zachodnioeuropejskim. Wystawione zostały przez mieszkańców, kolejno: Kazimierza, Stradomia i Krakowa.


"Rolka sztokholmska", obok oczywistych wartości artystycznych, jest niezwykle bogatym przekazem na temat uzbrojenia polskich oddziałów początku XVII wieku, a także wyglądu reprezentacyjnych strojów oraz powozów. Mamy więc husarię w hełmach z pióropuszami, rycerzy trzymających lance, na których czubkach zatknięte zostały flagi, halabardników w reprezentacyjnych czerwonych lub złotych pończochach, wreszcie łuczników na koniach."

 

 


Przedstawione przez nas liczne fragmenty rolki nie ukazują króla i karety z panną młodą.

"Rolka sztokholmska"
po 1605
malarz nieznany
akwarela, gwasz i złota farba na papierze żeberkowym
szerokość: 28 cm
pierwotna długość: 1528 cm
wł. Zamek Królewski w Warszawie

Bardzo serdecznie dziękujemy Muzeum- Zamek Królewski w Warszawie za uostępnienie ilustracji.

fot. X

a
 
Szczegóły Pobierz obraz
a1
 
Szczegóły Pobierz obraz
b
 
Szczegóły Pobierz obraz
b1
 
Szczegóły Pobierz obraz
b2
 
Szczegóły Pobierz obraz
b3
 
Szczegóły Pobierz obraz
c
 
Szczegóły Pobierz obraz
c1
 
Szczegóły Pobierz obraz
c2
 
Szczegóły Pobierz obraz
d
 
Szczegóły Pobierz obraz
d1
 
Szczegóły Pobierz obraz
d2
 
Szczegóły Pobierz obraz
e
 
Szczegóły Pobierz obraz
e1
 
Szczegóły Pobierz obraz
f
 
Szczegóły Pobierz obraz
f1
 
Szczegóły Pobierz obraz
f2
 
Szczegóły Pobierz obraz
g
 
Szczegóły Pobierz obraz
g1
 
Szczegóły Pobierz obraz
g2
 
Szczegóły Pobierz obraz
h
 
Szczegóły Pobierz obraz
h1
 
Szczegóły Pobierz obraz
h2
 
Szczegóły Pobierz obraz
h3
 
Szczegóły Pobierz obraz
i
 
Szczegóły Pobierz obraz
i1
 
Szczegóły Pobierz obraz
i2
 
Szczegóły Pobierz obraz
i3
 
Szczegóły Pobierz obraz
i4
 
Szczegóły Pobierz obraz
i5
 
Szczegóły Pobierz obraz
j
 
Szczegóły Pobierz obraz
j1
 
Szczegóły Pobierz obraz
j2
 
Szczegóły Pobierz obraz
j3
 
Szczegóły Pobierz obraz
k
 
Szczegóły Pobierz obraz
k1
 
Szczegóły Pobierz obraz
k2
 
Szczegóły Pobierz obraz
k3
 
Szczegóły Pobierz obraz
k4
 
Szczegóły Pobierz obraz
l
 
Szczegóły Pobierz obraz
l1
 
Szczegóły Pobierz obraz
l2
 
Szczegóły Pobierz obraz
l3
 
Szczegóły Pobierz obraz
l4
 
Szczegóły Pobierz obraz
m
 
Szczegóły Pobierz obraz
m1
 
Szczegóły Pobierz obraz
n
 
Szczegóły Pobierz obraz
n1
 
Szczegóły Pobierz obraz
n2
 
Szczegóły Pobierz obraz
n3
 
Szczegóły Pobierz obraz
n4
 
Szczegóły Pobierz obraz
n5
 
Szczegóły Pobierz obraz
n6
 
Szczegóły Pobierz obraz
n7
 
Szczegóły Pobierz obraz
o
 
Szczegóły Pobierz obraz
o1
 
Szczegóły Pobierz obraz
o2
 
Szczegóły Pobierz obraz
o3
 
Szczegóły Pobierz obraz
o4
 
Szczegóły Pobierz obraz
o5
 
Szczegóły Pobierz obraz
o6
 
Szczegóły Pobierz obraz
p
 
Szczegóły Pobierz obraz
p1
 
Szczegóły Pobierz obraz
p2
 
Szczegóły Pobierz obraz
p3
 
Szczegóły Pobierz obraz
p4
 
Szczegóły Pobierz obraz
p5
 
Szczegóły Pobierz obraz
p6
 
Szczegóły Pobierz obraz
r
 
Szczegóły Pobierz obraz
r1
 
Szczegóły Pobierz obraz
r2
 
Szczegóły Pobierz obraz
r4
 
Szczegóły Pobierz obraz
r5
 
Szczegóły Pobierz obraz
r6
 
Szczegóły Pobierz obraz
r7
 
Szczegóły Pobierz obraz
r8
 
Szczegóły Pobierz obraz
s
 
Szczegóły Pobierz obraz
s1
 
Szczegóły Pobierz obraz
s2
 
Szczegóły Pobierz obraz
s3
 
Szczegóły Pobierz obraz
s4
 
Szczegóły Pobierz obraz
t
 
Szczegóły Pobierz obraz
t1
 
Szczegóły Pobierz obraz
t2
 
Szczegóły Pobierz obraz
u
 
Szczegóły Pobierz obraz
u1
 
Szczegóły Pobierz obraz
u2
 
Szczegóły Pobierz obraz
u3
 
Szczegóły Pobierz obraz
 
 
 
Powered by Phoca Gallery